デイヴィッド・C・ドリスケル、その業績
メリーランド大学デイヴィッド・C・ドリスケル・センター
センター長代理ドリット・ヤロン
ドリスケル教授はアフリカン・アメリカン(アフリカ系米国)美術の作家にして学者。実践と研究の二つが相俟ってアフリカ系米国芸術に関する世界的権威の一人とあがめられている。米国美術とは何かと私たちが考えるとき、その米国美術という概念の基礎は、教授の学識と研究業績、またアフリカ系米国美術の作家としての働きが形づくってきたのである。
デイヴィッド・C・ドリスケルは、1931年、ジョージア州イートントンEatontonに生まれ、ノースカロライナ州で育った。父親はバプテスト教会の牧師。メイン州のSkowhegan 絵画彫刻学校で美術課程を修了後、1955年ワシントンDCのハワード大学で学士号を取得。大学では、James Lesesne Wells 、 Lois Mailou Jonesといった美術家たちに師事したほか、さらにはJame A. Porterに学んでいる。Porterはアフリカ系米国美術史という研究領域を確立した、その分野のパイオニアである。1962年、おなじワシントンDCのアメリカ・カトリック大学で美術修士号を得た。
画家、また美術史家のキャリアを深めてきたが、1980年からは主としてコラージュとミクスト・メディアの製作に手を染め、ここ15年ほどは版画制作で数々の実験を試みている。とはいえ、ほんらいは色彩派(カラリスト)であり、その色づかいは生き生きとして、かつ明るい。ドリスケル作品に刺激をあたえてきたヨーロッパ画家はたとえばレンブラントでありポール・セザンヌである。同じくアフリカ系米国人画家では、たとえばRomare Beardenである。自然もその作品の大きな要素といえよう。故郷メイン州の風景はすでに50年代からインスピレーションのみなもとであった。自然から美をまるごとに生け捕りするのである。それは四季おりおりに変わる風景となり、ふるさとの丘と森と、ことにパイン・ツリーが織りなす、ある種のふんいきとなる。そうしたものが時に抽象化されて、ステンドグラスのような見かけを呈することもある。ドリスケル自身も、ドリスケルが追求してやまない対象である。聖書また黒人霊歌といった主題は、幼少期、身に染みついたものを反映しているであろう。そこにアフリカの伝統と、うつくしい黒人女性たちが加わる。実物を引き写したとはとてもいえない仮面と人間の頭部は、自画像もそうであるが、いかにもアフリカを思わせる品々と、アフリカを感じさせる文化に囲まれていることが多い。かと思えば、自然の描き方は、抽象的であったりリアルであったりと、多様である。
芸術をとおして見つけたものが、自分にどんな意味をもっているか、それをドリスケルは、1997年、ドリスケルらしい言葉で書いている。
芸術は私には生きることそのものである……芸術のおかげで私は自由な魂となった。わが魂はもはや、自然界の秩序にしたがわねばならぬ身体の動きという、くびきに繋がれてはいない。芸術をとおして私は表現を捜し求める。その表現にそなわる自由は、幻覚なんかではまったくない。表現がもたらす自由は、霊の深いところで味わう経験である。自然界にあるものだけを目で見るという、そんな行為を翔び越えてしまう経験、精神を高揚させる経験。
ドリスケル教授の教職歴は1955年のTalladega Collegeに始まる。ハワード大学、フィスク大学で教鞭を取った。またBowdoin College、ミシガン大学、クィーンズ大学、ナイジェリアはイレ-イフェ(原綴)のオバフェミ・アウォロウォ大学(原綴)では、芸術実技の客員教授を務めた。1977年、カレッジパークのメリーランド大学芸術学部に着任、1978年から83年までは学部長職に任じた。1995年、特別任命美術教授の称号をあたえられ、1998年に引退するまで教えつづけた。
1976年に監修した、画期の展覧会というべき『黒人米国美術の200年 1750~1950』展はアフリカ系米国美術史という分野の研究を基礎づける美術展となった。翌1977年からは、「カミーユ・O・コスビーとウィリアム・H・コスビーによるアフリカ系米国美術コレクション」の学芸顧問となった。1990年、ドキュメンタリー映画『隠された遺産―黒人米国美術の系譜』は大英芸術協議会の制作、ドリスケルを追って、そもそもの生誕場所からたどっている。アフリカ系米国美術の主要な作家たちの生涯と作品を跡づけつつ、アフリカ系米国人が旅してきた150年の歴史をつぶさに描き出す。もちろん奴隷制廃止、人種間暴力、人種隔離についても触れている。ドリスケルが受けた顕彰・称号は枚挙にいとまない。2000年にビル・クリントン大統領は「米国自由学芸文化勲章 the National Humanities Medal」を手渡した。2007年、米国学士院の会員。アフリカ系米国美術の単著が4冊、展覧会図録が5冊、これまでキュレイターを務めた展覧会で、そのたびごと、作成に協力してきた作品総覧の数は40以上に達する。
2001年メリーランド大学はデイヴィッド・C・ドリスケル・センターを創設した。アフリカ系米国人による視覚芸術と文化およびアフリカ人ディアスポラ(祖国喪失)の研究を目指すセンターである。デイヴィッド・C・ドリスケル-すなわち特別任命名誉美術教授にして、芸術家、美術史家、鑑定蒐集家、またキュレイターでもあるデイヴィッド・C・ドリスケルの偉業を称讃・記念したのである。センターは、アフリカ系米国人による視覚芸術文化の豊かな遺品を収蔵する。該センターがドリスケルの業績を讃えて催した展覧会では、『1950年以降のアフリカ系米国芸術-デイヴィッド・C・ドリスケル・センターの視点-』(2012)が前述ドリスケルによる『200年』展へのオマージュであり、その成果を継承展開して、引きつづくアフリカ系米国美術の更なる重要局面を提示している。それは『創造的精神-デイヴィッド・C・ドリスケルの芸術』展(2011)と『進化-デイヴィッド・C・ドリスケルの版画制作50年』展(2007)の延長上にあるといっていよい。センターは今後も、アフリカ系米国人芸術家の作品蒐集、資料収集、作品展示に加え、その芸術領野の活性化と拡張に全力で取り組み、アフリカ人ディアスポラ研究の領域を広げることに関心をもつ芸術家、美術館員、美術管理者、研究者の知的拠点たる役割を果たしていく所存である。
David C. Driskell: His Legacy
By Dorit Yaron, Acting Director, David C. Driskell Center at the University of Maryland
NOTE: if you need to cut some of the text, cut the highlighted area
Prof. Driskell, an artist and scholar, is highly regarded as one of the world’s leading authorities on the subject of African American Art; his knowledge of and contributions to scholarship in the field and the role of the African American artist have transformed our understanding of the American art canon.
Born in 1931, David C. Driskell grew up as the son of a Baptist preacher in Eatonton, North Carolina. In 1953 he completed the art program at Skowhegan School of Painting and Sculpture, Maine, and in 1955 he received an undergraduate degree in art from Howard University, Washington, DC, where he studied with such artists as James Lesesne Wells and Lois Mailou Jones as well as James A. Porter, who was a pioneer in establishing the field of African American art history. In 1962 he earned an M.F.A. from Catholic University of America, also in Washington, DC.
Trained as a painter and art historian, since 1980 Driskell has worked primarily in collage and mixed media, and over the last 15 years, he has experimented with printmaking. He is, though, a colorist at heart, and his color pallet is vivid and bright. His work has been inspired by European artists such as Rembrandt and Paul Cezanne, as well as the African American artist, Romare Bearden. Driskell’s work is heavily influenced by nature; Maine’s landscape has been an inspiration to him since the 1950s when he began to capture the beauty, seasonal changes, and ambiance of hills, forests, and especially pine trees, sometimes using abstraction to evoke the look of stained glass. He also explores self-portrait; biblical and spiritual themes which are reflexive of his upbringing; and African culture and black beauty. Driskell’s depiction of abstract masks and heads, including self-portraits, often refers to African objects and culture, while his rendering of nature range from abstract to realistic.
Driskell described the personal meaning he finds through art in his own words in 1977:
“Art for me is a way of life… my art allows me to be a free soul no longer bound by the physical toils of the natural order. This freedom of expression I seek through art is no illusion. It is a deeply spiritual experience, one which elevates the mind beyond seeing only that which in the natural order.”
Prof. Driskell began his academic career at Talladega College in 1955. He taught at Howard and Fisk Universities and served as Visiting Professor of Art at Bowdoin College, The University of Michigan, Queens College, and Obafemi Awolowo University in Ile-Ife, Nigeria. In 1977, he joined the faculty of the Department of Art at the University of Maryland, College Park, and served as department Chairperson from 1978-1983. In 1995, he was named Distinguished University Professor of Art and taught until his retirement in 1998.
In 1976, Prof. Driskell curated the groundbreaking exhibition Two Centuries of Black American Art: 1750-1950; the exhibition provided the foundation for the study of the field of African American Art History. Since 1977, Driskell has served as curator of the Camille O. and William H. Cosby Collection of African American Art. In 1990, the documentary “Hidden Heritage: The Roots of Black American Painting”, produced by the Art Council of Great Britain, followed Driskell to his birthplace, tracing the lives and works of important African American artists while mirroring the journey of African Americans through 150 years of history, including the abolition of slavery, racial violence, and segregation. Among the many awards and honors he has received is the National Humanities Medal presented to him by President Bill Clinton in 2000 and a 2007 induction as a National Academician to the National Academy. Prof. Driskell has authored five, and co-authored four, exhibition books on the subject of African American art, and contributed to more than 40 catalogues from exhibitions he has curated over his career.
In 2001, the University of Maryland established the David C. Driskell Center for the Study of the Visual Arts and Culture of African Americans and the African Diaspora to honor the legacy of David C. Driskell – Distinguished University Professor Emeritus of Art, Artist, Art Historian, Collector, and Curator – by preserving the rich heritage of African American visual art and culture. Among the exhibitions which celebrate Driskell’s legacy, the Center has presented African American Art Since 1950: Perspectives from the David C. Driskell Center, (2012) which honors the legacy of Two Centuries by providing the next pivotal chapter in the study of African American art; Creative Spirit: The Art of David C. Driskell, (2011); and Evolution: Five Decades of Printmaking by David C. Driskell, (2007). The Center provides an intellectual home for artists, museum professionals, art administrators, and scholars, who are interested in broadening the field of African Diasporic studies. The Center is committed to collecting, documenting, and presenting the works of African American artists as well as replenishing and expanding the field of African American art.