Nanette Carolyn Carter

2016.05.16 - 2016.05.28 [ 1F Ami ]

ナネット カータ
[コラージュ] [絵画]

 


■アーティスト・ステイトメント


なにかを「建てあげ」て感じる満足は、建築家の専有物ではなく、
コラージュ作家も同じように味わえます。
ばらばらの断片を纏めあげて、一つの芸術作品を創造するという行為に、
わたしはずっと心を奪われてきました。
こうした作業のはじまりは、文明というものが始まった、

そのそもそものころにまで遡れることでしょう。
そのころの「芸術家」は木や砂、キラキラした貝殻、羽毛、石、
その他その他の自然素材をもとに「芸術作品」を作りあげたものでした。
一つまた一つと、それぞれの部分を纏めていって、
欠けるところのない構造物を築きあげる試みは、
人類がいちばん初めに手を染めた事業の一つだとおもいます。
 
作品のコンセプトは、手で触れるような形を具えていたわけではありません。
われわれの時代の、「時代精神、ドイツ語のいわゆるツァイトガイスト」を取りあげ、
そこに光をあてようという、アイディアだけがありました。
戦争、社会の不正、テクノロジー、現代文化における文明性の欠如について、語っています。
 
近作は、建築の専門用語を借りて、「片持梁(かたもちばり)ふうの」作品と称しています。
21 世紀の生活をその言葉で、わたしなりに言い表してみたのです。
わたしたちの生活を成り立たせているバランスの、いっぽうの端には、
親と子と社会連関の、それぞれと斬り結ぶ3種の活動があり、
もういっぽうの端には、世界でいま現に起こっているすべてのことと
歩調を合わせて進んでいきたいという、強い願望があります。
現実に根ざした活動を基盤にして、手探りで築くべき世界に向けた欲求を支えていこうという、
バランスのとりかた。それは片持梁の建築構造が追求しているバランスのとりかたと、
同じなのではないでしょうか。一方の端だけに支持体があって、
それが他方へと延びる無数の要素を抱え込み、維持しているという、
危うく緊迫したバランス。
 
風景と自然を表現するときに用いられる水平方向の優美な形状。
何年ものあいだ、わたしはそれに関心を抱いてきました。
「地球の風」の連作で描いた、抒情に染められた線には、
植物の生態誌と地球をとりまく風が反映しています。このシリーズでは、
軽やかに愉しく、動きを把えようとしています。
 

Mylar はデュポンが開発した、強化ポリエステル製のフィルムで、
わたしはこれを相手に
 1997 年このかたずっと制作をつづけてきました。
その作業履歴が
 Mylar のつや消しされた平面に、記録となって残るのです。
わたしは油絵の具、オイル性クレヨン、鉛筆で、その表面に手を加え、
輝度、不透過度、透明度を、最大どの程度まで達成できるか、たえず計っているのです。

 

Nanette Carter’s Artist’s Statement – 2016

The satisfaction from building something is not only experienced by the architect but also by the collage artist. The act of bringing pieces together to create a work of art has been a long time fascination of mine. This act dates back to early civilizations when artist would construct works of art from wood, sand, cowry shells, feathers, stones and other natural materials. Piece by piece placing parts together to make a completed structure is one of the oldest endeavors of human kind.

My concepts are intangible ideas that question and highlight the zeitgeist of our time. I’ve covered topics on war, injustice, technology and the lack of civility in our culture.

With the recent works I have taken an architectural term, “Cantilevered”, as my metaphor for life in the 21st Century. Our lives have become a balancing act of working 3 jobs, tending to elderly parents, children, social media, and the desire to keep up with all that is going on in the world. It has become a balancing act in the same way as a cantilevered structure implies. A structure that is supported only at one end, then bracing and holding up a myriad of elements.

Over the years I have been intrigued by the graceful horizontal format as it relates to landscape and nature. In the series “Earthly Winds“ I am creating lyrical lines that reflectplant life and the wind. This series explores movement in a playful context.

Since 1997 I have worked exclusively on frosted Mylar. Mylar is an archival surface.  I work oil paint, oil sticks and pencils onto the surface with the desire to achieve the maximum luminosity, density and transparency.


NANETTE CARTER

Born Columbus, Ohio
Lives and works in New York City

Education

1978 MFA, Pratt Institute of Art, Brooklyn, NY
1976 BA, Oberlin College, Oberlin, OH
1975 L’Accademia di Belle Arti, Perugia, Italy (junior year)


Solo Exhibitions

2013 Bouquet For Loving, G. R. N’Namdi Center, Detroit, MI
2012 In the Garden: The Animist, N’Namdi Contemporary Gallery, Miami, FL
2008 Aqueous, G.R. N’Namdi Gallery, Chicago, IL
2007 Nanette Carter, Kozah Art Gallery, Damascus, Syria
2006 Aqueous, G.R. N’Namdi Gallery, NYC, NY
Walter Gropius Visiting Artist Series, Huntington Museum of Art,Huntington, WV
2005 Fluid Borders, G.R. N’Namdi Gallery, Chicago, IL
Nanette Carter, President’s Gallery, Pratt Institute of Art, Brooklyn, NY
Fluid Borders, Swartley Gallery, Dwight-Englewood School, Englewood,NJ
2004 Conceptual Abstractions, June Kelly Gallery, New York, NY
Conceptual Abstractions, Noel Gallery, Charlotte, NC
2003 Transfluent Lines, Sande Webster Gallery, Philadelphia, PA
2002 Motion Cleansing, G.R. N’Namdi Gallery, Chicago, IL
Motion Cleansing, G.R. N’Namdi Gallery, Detroit, MI
Picante: Erotic Drawings, OGT Gallery, New York, NY
2001 Nanette Carter: Recent Work, Conkling Gallery, Minnesota State University,Mankato, MN
Statement: Prints and Paintings, Sande Webster Gallery, Philadelphia, PA
2000 Slightly Off Keel, June Kelly Gallery, New York, NY
1999 Slightly Off Keel, Sande Webster Gallery, Philadelphia, PA
Slightly Off Keel, G.R. N’Namdi Gallery, Birmingham, MI
Point-Counterpoint to Slightly Off Keel, G.R. N’Namdi Gallery, Chicago, IL
1997  New Works, Rathbone Gallery, The Sage Colleges, Albany, NY
Recent Works on Mylar, Sande Webster Gallery, Philadelphia, PA
Point-Counterpoint, June Kelly Gallery, New York, NY
Point-Counterpoint, June Kelly Gallery, New York, NY
Nature’s Mystique: Paintings and Monotypes, Noel Fine Art Acquisitions at Hodges Taylor Gallery, Charlotte, NC
1996 Paintings, G.R. N’Namdi Gallery, Birmingham, MI
1995 Window View-Scapeology, Sande Webster Gallery, Philadelphia, PA
Window View-Scapeology, Alitash Kebede Gallery, Los Angeles, CA
1994 Recent Work, June Kelly Gallery, New York, NY
1993 Collaged Canvases, Sande Webster Gallery, Philadelphia, PA
1992 Paintings, G.R. N’Namdi Gallery, Birmingham, MI
Alitash Kebede Gallery, Los Angeles, CA
Paintings and Prints, G. R. N’Namdi Gallery, Columbus, OH
Nature’s Themes, Franklin and Marshall College, Lancaster, PA
1991 Wall Reliefs-Installation, Fine Arts Gallery, Long Island University,Southampton, NY
Fire and Water, Westminster Gallery, Bloomfield College, NJ
1990 Oil Pastels on Canvas, June Kelly Gallery, New York, NY
Meet the Artist, Jersey City Museum, NJ
1989 Recent Works, G.R. N’Namdi Gallery, Birmingham, MI
1988 Divergencies, Montclair Art Museum, NJ
1986 Illumination, G.R. N’Namdi Gallery, Detroit, MI
1985 Illumination, Cinque Gallery, New York, NY
1984 Collages, G.R. N’Namdi Gallery, Detroit, MI
1984 Recent Works, Ericson Gallery, New York, NY

Group Exhibitions:多数

NANETTE CARTERdetail

EXHIBITION PHOTOS